24 Nisan 2010 Cumartesi

Bilgilendirme

Eğitim ( Eğitim nedir_? ) yazılarımda sık sık değindiğim bir konu. Aklıselim her insan gibi bizde ülkemizin sorunlarının büyük kısmının çözümünün geçmek zorunda olduğu güzergahta eğitiminde olduğunu düşünüyoruz. Eğitim o kadar konuyla ilişkili ki, son yazımda da belirttiğim gibi diğer milletleri ve ülkeleri sevmemizim altında ki nedenlerden birisini dahi oluşturuyor.

Ülkemizde sürdürülen eğitim konusunda yaptığımız hatalarımızdan birisi herşeyi devletten beklememiz. Maaşını düzenli olarak alan ve iş kaybı korkusu olmayan başarılı olup olmamak konusunda bir derdi çıkar yada zararı bulunmayan öğretmenlerimizle ne kadar verimli bir eğitim sistemine sahip olduğumuz ortada. Hep imkansızlıklardan bahseden öğretmen arkadaşlara verilecek en güzel cevap Esther Duflo'nun yaptığı araştırmadır. Tek öğetmen olan 70 tane okula bir öğretmen daha tahsis ediliyor Kenya da ve ne oluyor dersiniz. Öğrencilerin başarısı artıyor, öğrenci başına öğretmen sayısı artıyor, bire bir eğitim oranı yükseliyor diye düşünürsünüz diğmi. Ama olmuyor. Bir öğretmen derse giriyor diğeri yan gelip yatıyor. Deneysel Ekonomi ve Uygulama Alanları başlıklı yazıda detaylar mevcut. Kimse bizde öyle olmaz demesin. Bu yüzden devletten düzenin işleyişini ve devamlılığını sağlamak dışında hiç bir şey beklemememiz gerektiğini artık öğrenmemiz ve kabullenmemiz gerekiyor.

Eğitim evet verilmesi ve alınması gereken bir hizmettir. Bu hizmeti özelleştirirsiniz yada bizde olduğu gibi devletleştirirsiniz orasını tartışırız. Ama kendi kendimize öğrenmeyide öğrenmeliyiz. Öğrenmenin yaşı yoktur atalarımızın konu hakkında ki düşündüklerini ifade etmekte. Zaten özel sektörde çalışan birisinin kendisini yenileme gereksinimi günümüz şartlarında apaçık ortada. Aksi durumda başına geleceklerde.

Şimdiye kadar eğitim sistemi ve kişinin kendini eğitmesinden bahsettim yani devletin ve kişinin sorumluluklarından. Ama özel teşebbüslerin ve şirketlerinde sorumlulukları yokmudur_? Kastım eğitim sistemine bulunulması gereken katkı yani okul yaptırmak, maddi destekte bulunmak yada Baba beni okula gönder gibi sosyal projeler başlatmak değil. Evet bunlarda yapılmalı ama değinmek istediğim asıl konu hizmet verdiği alanda halkı bilinçlerdirmek, eğitmek. Mesela inşaat sektöründe ki bir şirket müşterilerine ev tercih ederken nelere dikkat etmesi gerektiğini aktarmalı. Sadece raporlar, fiyat, dış görünüş yada güvenilir bir şirket bir evi almak için yeterli olmamalı. Yada bir otomobil şirketi benzer şekilde halkı otomobil tercih ederken üstünde durması gereken hususlar konusunda bilgilendirmelidir. Ve bu hizmeti sadece alıcı olan kişilere değil, toplumun geneline yapmalıdır. Konuyla alakalı olarak Bankalar Gençleri Yatırım ve Birikim Konusunda Neden Bilgilendirmiyor_? yazısında toplumumuzu yatırım ve tasarruf gibi konularda bankacılık sektörünün neden bilgilendirmediği tartışılıyor. Okunmaya değer bir yazı.

Sonuç olarak eğitim önümüzde duran sorunların büyük kısmının anahtarı. Ama öncelikle eğitim kendisi bir sorun. Konuyla alakalı yükümlülükleri olanları ve çözüm önerilerimizi yukarıda sıraladık. Bizden şimdilik bu kadar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder